המדריך המקיף לפיתוח מוצר

פיתוח מוצר

מה זה פיתוח מוצר?

מה זה פיתוח מוצר? פיתוח מוצר הוא התהליך המלא של תכנון וייצור מוצר חדש או שיפור מוצר קיים ללקוח קצה. הלקוח יכול להיות הגוף המפתח או לקוחות חיצוניים. הוא יכול לגעת בתחומים רבים ושונים החל מפיתוח תוכנה מתקדמת ועד חומרה עתידנית ומפלטפורמות רכב חשמלי וכלה במוצרי צריכה.
מה זה תהליך פיתוח מוצר? איך עושים את זה נכון?רעיון למוצר מהפכני? טכנולוגיה מתקדמת? סטארטאפ? יזם? מדריך עם מידע מלא ומקיף זה יענה על כל שאלותיך בנושא פיתוח מוצר ושיווק המוצר לעולם הרחב, מבנה צוות הפיתוח, ניהול פיתוח המוצר ועוד..

פיתוח מכני

10 הדיברות לתהליך פיתוח מוצר

התהליך מורכב מהשלבים הבאים:

  • שלב 1 – החלום הראשוני, זיהוי הצורך/הבעיה

  • שלב 2 – בדיקת היתכנות

  • שלב 3 – פיתוח קונספט יחודי

  • שלב 4 – סקר שוק

  • שלב 5 – פיתוח הרעיון

  • שלב 6 – גיוס כסף לתהליך פיתוח

  • שלב 7 – אפיון מוצר ראשוני

  • שלב 8 –מימוש הפתרון

  • שלב 9 – אב טיפוס

  • שלב 10 -סוף שלבי הפיתוח: ייצור סדרתי, מכירות ושיווק המוצר

#

שלב 1 – החלום הראשוני, זיהוי הצורך/הבעיה

קמתם בבוקר עם רעיון מחלום, באמצע יום עבודה מצאתם את הפטנט שייקל על חייכם בעבודה? יזמים רבים מאמינים שבתם תהליך הפיתוח הם יעשו את האקזיט ויוכלו להמשיך לחיות חיים שלווים וחסרי דאגות. לא תמיד כך. אבל אמונה תנצח וזה הזמן לעבור שלב בדרך ולבדוק האם המוצר או הפטנט קיים?

#

שלב 2 – בדיקת היתכנות, בואו נבדוק אם חשבנו על הרעיון ראשונים?

איך בודקים אם המוצר לא קיים? 3 הכלים הבאים יספקו את הפתרון הפשוט ביותר! והחשוב ביותר ליווי צמוד בכל שלבי הייצור, יצרנים, ספקים ובניית תוכנית עסקית.

  • חיפוש שם המוצר ב-google בכמה שפות.
  • חיפוש בגוגל תמונות
  • חיפוש באתרי פטנטים כגון: גוגל פטנט (GOOGLE PATENTS) , רשם הפטנטים הישראלי ( Israel Patent Office )

#

שלב 3 – פיתוח קונספט יחודי או מה עושים אם מצאתי שמישהו המציא את הפטנט לפניי?

מוצר דומה, פטנט שפותר את הבעיה שפתרתם, המוצר שחלמתם עליו מופיע בגוגל בדף הראשון! קחו נשימה, כאן מתחיל סקר השוק, בדיקת הצורך וניתוח קהל היעד של המוצר. תמיד ניתן לשפר מוצר קיים עיצובית או מוצר מתקדם טכנולוגית ולהיות חזק בשיווק ומכירות! תמיד טוב...

#

שלב 4 - סקר שוק, מי צריך את המוצר שלי? ניתוח שווקים יענה על כל השאלות:

לפני תחילת הפיתוח, צריך לבחון מספר פרמטרים כמו קהל יעד למוצר,שווי שוק, מוצרים מתחרים, חומרי גלם חדשים וטכנולגיות ייצור מתקדמות לקבלת יתרון בייצור המוני. לדוגמא הדפסת D3 של חלקי מתכת. בתום שלב זה נבצע סקר SRR. שבו נשקול את צעדינו להמשך.

#

שלב 5 – פיתוח הרעיון, הצעדים הראשונים למוצר מנצח!

לאחר השלבים הקודמים בהם עברנו כברת דרך לא קטנה ובה בדקנו אם המוצר קיים בשוק או קיים מוצר דומה. עכשיו עליכם לבדוק את כל הקונספטים ודרכי הפיתוח לפני שאתם מתחילים להשקיע כסף בהנדסת מוצר ובשעות פיתוח או ייצור של חלקים יעודיים ואבי טיפוס. כדאי לבחון את התהליך קדימה, לדוגמא:
• עלויות פיתוח, כמה יעלו שעות הפיתוח, בניית מוקאפ, בניית אב טיפוס, מדגים טכנולוגי וכו'
• מחיר המוצר הסופי ומחיר שוק ראלי- האם כדאי לפתח את המוצר?
• האם קיימת טכנולוגייה חדשנית לשילוב במוצר?
• איך לייצר את המוצר – בדיקת חומרי גלם, טכלוגיות, עלויות ייצור ועוד.
זו רק הרשימה החלקית, כמובן יש לבצע מחקר מעמיק ולהתייעץ עם מומחים וצוותי פיתוח מקצועיים לפני תחילת העבודה.

#

שלב 6 - גיוס כסף לתהליך פיתוח ובניית תקציב כלכלי לפיתוח

לפני שלב תכנון המוצר מומלץ לבצע סקירה פננסית נרחבת בה מומלץ להכין תמחור מפורט שבו נכלול בין היתר:
• תמחור שעות ההנדסה הכוללות בין היתר: שעות תכן מכני,עיצוב המוצר, תכנון וביצוע הדמיות בתוכנת D3, בניית מוקאפ, ביצוע ניסויים, חישובים, אנליזות חוזק, אנליזות טרמיות, ויברציות, יועצים שונים וכו'.
• תמחור עלויות חומרי הגלם, מוצרי מדף,חלקי CNC, LASER, ריתוך, הדפסה תלת מימדית, צבע, יציקות ועלויות הרכבה
• ביוקרטייה- עמידה בתקנים ,בסטנדרטיים עולמיים ופנים ארצים, אישורים נדרשים על ידי גופים ממשלתיים, משרד התחבורה, מכון התקניים, משרד הבריאות וכדומה.
• תהליך העברה מפיתוח ליצור NPI – ניתן להוזיל שלב זה אם מבצעים את תהליך הפיתוח בחכמה!
• קידום מכירות, שיווק, מיתוג המוצר!!
*למעט הסעיף האחרון סוג תמחור זה נקרא NRE ועלויותיו הינם חד פעמיים למחזור פרויקט הפיתוח בשונה מעלויות ייצור שהינם העלויות הקבועות של המוצר.
כאשר קיבלנו את הערכת עלויות הפיתוח, עלות ה-NRE ניתן לבצע גיוס הון לפיתוח, מספר מקורות אפשריים הם:
• הון עצמי, גיוס ממשפחה וחברים שמאמינים במוצר או בך!
• המדען הראשי, חממות מחקר ופיתוח, הרשות לחדשנות
• אתרי גיוס המונים
• בנקים, חברות ביטוח, קרנות הון
• מט"י

#

שלב 7 - אפיון מוצר ראשוני, קדימה החלום מתגשם.

הגיע שלב אפיון ראשוני של המוצר, נבצע סיעור מוחות בין מנהל המוצר למהנדסי הפרוייקט מעצבי המוצר ומומחים נוספים בעלי ענין במוצר, נציג אילוצים, רעיונות ופיתרונות בדיון זה, אשר יעזרו לנו לנסח את הגדרת דרישות המוצר.
בחירת פיתרון-לאחר החלטה על קונספט או מספר קונספטים נתחיל ביצירת הדמיות ותרשימים על ידי שימוש בתוכנות הדמייה תלת ממדיות ובעזרי הדמיה נוספים, בחלק מהמקרים גם ניתן ליצור מוקאפים בעזרת חומרים שונים או בהדפסות תלת ממדיות .אנו גם נחקור בשלב זה את את עיצוב המוצר, צבעים מרקמים וגימורים תוך עזרת מעצב תעשיתי ומהנדסי מוצר.
ניתן להיעזר ב תוכנה לניהול מוצר מומלצת Aha
בתום שלב זה נבצע סקר SDR. שבו נבצע בדיקה והערכת הפיתרון.

#

שלב 8 –מימוש הפתרון - תכן ראשוני ותכנון מפורט

• בתחילת שלב מימוש הפתרון למוצר, נבצע תיכון ראשוני בעזרת כלים הנדסיים מתקדמים- תוכנות CAD: , Solidworks, Catia תוכנות גרפיקה כמו: PhotoShop, Illustaror עזרי הדמייה גרפיים: מצגות, הדפסות 3d , CNC וכו'. לאחר הכנת תיק שרטוטים מפורט אך ראשוני, נקיים סקר תיכון ראשוני (PDR) .
• בתם שלב זה ,אחרי שבדקנו באופן מקיף בעזרת תוכנות ודגמים את המוצר על כל מכלוליו. איתרנו מוצרי מדף, בדקנו ספקים שונים למכלולים אשר מרכיבים את המוצר. ניהלנו ישיבות מקצועיות עם מעצבי המוצר ומומחים שונים. חקרנו כשלים, אילוצים, שיפורים למוצר. נשרטט תיק מוצר/תיק ייצור לאב טיפוס או למדגים טכנולוגי. במקרים מועטים ניתן לדלג על שלב האב טיפוס ולייצר ראשון בסדרה (Pre Production runs), תלוי במורכבות המוצר ותהליך הפיתוח . תוצר שלב התיכון הינו סקר תיכון קריטי (CDR).

#

שלב 9 – אב טיפוס: תכנון, בנייה ובחינת עמידה בדרישות והאילוצים

אבן דרך זאת מומלצת בתהליך הפיתוח לפני שלב יצור סדרתי, בו נבחן בצורה מוחשית את המוצר. הנקודות המומלצות לבחינה בדרך כלל הם: בדיקת היעילות המעשית, ארגונומייה,פונקצינאליות ובדיקת ממשקים של כל המערכת אשר תכלול: תוכנה, אלקטרוניקה ומכאניקה. נוכל לבצע מבדקים הנדסיים ובחינות לאב טיפוס ולהסיק מסקנות ורעיונות לשיפור לפני השלב הבא.
נושא חשוב באבן הדרך הינו נושא העיצוב ונראות המוצר, אנו יכולים לראות באופן מוחשי את המוצר ולשפרו בהתאם.

#

שלב 10 -סוף שלבי הפיתוח: ייצור סדרתי, מכירות ושיווק המוצר

עד לתם הפיתוח ישנה כברת דרך לא קטנה וחשוב להיערך לכך, אם בצד הפיננסי או המנטלי, תעברו עליות ומורדות, שמחה וכעס, אבל תמיד בסוף המירוץ למוצר החיוך יעלה על פניכם. בשלב זה מתבצע סיכום כל השלבים הקודמים ועריכת תיקונים ושיפורים אחרונים למוצר, איסוף ותיעוד הנדסי של כל חומר הפרוייקט, שרטוטי ייצור סופיים, תיק מוצר הכולל גם תיק ייצור וניהול גרסאות.
מחלקת הכספים תנהל משא ומתקן על מחירי הייצור ורכש חומרי הגלם, מחלקת העיצוב תלטש את מיתוג המוצר ותכין חומר פרסומי לשליחתו במדיות החברתיות ובאתרי מכירות. מנהל המוצר יפקח ויבצע סיכומים אחרונים, המנהל פיתוח יקיים דיונים וישיבות ויעדכן את לוח הזמנים של הפרוייקט, במקרים מסויים יקבל אישוריים והסמכות נדרשות למוצר.

לסיכום, פיתוח מוצר - השלבים שכל מוצר חייב לעבור

יש לכם רעיון למוצר מתקדם? נהדר! אבל לפעמים רעיון, נהדר ככל שיהיה, אינו מספיק כדי להפוך מוצר למוצר מבוקש באופן גורף בקרב הצרכנים, בין אם מדובר בחברות עסקיות, תעשיתיות, צבאיות או פרטיות. לפני התחלת פיתוח מוצר מומלץ לבדוק האם למוצר יש בכלל ביקוש. רק לאחר ניתוח מעמיק של קהל היעד, ביצוע חקר מתחרים והבנת היתרון היחסי של המוצר שלכם, אפשרי לאפיין את המוצר שהולך לכבוש את השוק, ובגדול. אחרי שסימנו “וי” על שני השלבים הראשונים, זה השלב לתת למהנדסים של קציר הנדסה לזרוח, ולעבור לתכנון המוצר. הצוות המקצועי שלנו יתכנן עבורכם את המוצר באופן המדויק ביותר, ובסיום התהליך תוכלו להיווכח בעצמכם איך הרעיון שלכם הפך למציאות.

לכל בעיה ושאלה אנחנו כאן בשבילכם

צרו קשר .