המדריך המקיף לפיתוח מוצר

פיתוח מוצר

מה זה פיתוח מוצר?

פיתוח מוצר הוא התהליך המלא של תכנון וייצור מוצר חדש או שיפור מוצר קיים ללקוח קצה. הלקוח יכול להיות הגוף המפתח או לקוחות חיצוניים, הוא יכול לגעת בתחומים רבים ושונים החל מפיתוח תוכנה מתקדמת ועד חומרה עתידנית, דרך פלטפורמות רכב חשמלי, למשל, ועד מוצרי צריכה.
אבל מה זה בכלל תהליך פיתוח מוצר? ואיך עושים זאת נכון?
בדיוק על זה כתבנו מדריך מפורט ועדכני. אז אם יש לכם רעיון למוצר מהפכני או שפיתחתם טכנולוגיה מתקדמת; אם אתם יזמים או בעלים של סטארט אפ - המדריך הזה הוא לגמרי בשבילכם!
במדריך תמצאו מידע מלא ומקיף שיענה על כל השאלות שלא העזתם לשאול בנושא פיתוח מוצר ושיווק מוצר לעולם הרחב, מבנה צוות פיתוח, ניהול פיתוח מוצר ועוד מגוון נושאים שיעשו לכם סדר, אחת ולתמיד.

פיתוח מכני

10 הדיברות לתהליך פיתוח מוצר

התהליך מורכב מהשלבים הבאים:

  • שלב 1 – החלום הראשוני, זיהוי הצורך/הבעיה והפתרון שאתם מציעים

  • שלב 2 – בדיקת היתכנות

  • שלב 3 – פיתוח קונספט יחודי

  • שלב 4 – סקר שוק

  • שלב 5 – פיתוח הרעיון

  • שלב 6 – גיוס כסף לתהליך פיתוח

  • שלב 7 – אפיון מוצר ראשוני

  • שלב 8 –מימוש הפתרון

  • שלב 9 – בניית אבטיפוס

  • שלב 10 -סוף שלבי הפיתוח: ייצור סדרתי, מכירות ושיווק המוצר

#

שלב 1 – החלום הראשוני: זיהוי הצורך או הבעיה

קמתם בבוקר עם רעיון שישנה את העולם? באמצע המשמרת מצאתם את הפטנט שיהפוך את יום העבודה הבא לקלי קלות? יזמים רבים מאמינים שבתום תהליך הפיתוח הם יעשו את האקזיט המיוחל שלאחריו ינהלו חיי שלווה חסרי דאגות. לצערנו, המציאות מאתגרת יותר. אבל רק מי שמעז יכול לשים את עצמו בעמדת מנצח, וזה בדיוק הרגע לעשות צעד אחד קטן לעבר המטרה, ולבדוק: האם המוצר או הפטנט שחשבתם עליו כבר קיימים, או שאולי באמת עליתם פה על משהו?

#

שלב 2 – בדיקת היתכנות: לבדוק האם חשבתם על הרעיון לפני כולם?

איך בודקים אם המוצר קיים או לא? שלושת הכלים הבאים יספקו לך את הפתרון הפשוט ביותר והחשוב ביותר:

  • חיפוש שם המוצר ב-google בכמה שפות.
  • חיפוש ב'גוגל תמונות'
  • חיפוש באתרי פטנטים כגון: גוגל פטנט (GOOGLE PATENTS) , רשם הפטנטים הישראלי ( Israel Patent Office ) ועוד...

#

שלב 3 – מה עושים אם מישהו המציא את הפטנט לפני? מפתחים קונספט ייחודי!

גיליתם שמישהו כבר בנה מוצר דומה, המציא פטנט שפותר בדיוק את הבעיה שזיהיתם או שבחיפוש פשוט בגוגל מצאתם את המוצר שעליו חלמתם מופיע בגאון בדף הראשון? קחו נשימה. כאן מתחיל סקר השוק, בדיקת הצורך, וניתוח קהל היעד של המוצר. תמיד ניתן לשפר מוצר קיים מבחינה עיצובית או לבנות מוצר מתקדם יותר טכנולוגית וכמובן - להיות חזק בשיווק ובמכירות! אלו יכולים להעניק לכם את הערך המוסף והיתרון התחרותי שישאיר את המתחרים שלכם הרחק מאחור.

#

שלב 4 - סקר שוק: מי בכלל צריך את המוצר שלכם? ניתוח שווקים יענה על כל השאלות:

לפני תחילת הפיתוח כדאי לבחון כמה פרמטרים, כמו קהל יעד שייתכן ויתעניין במוצר, שווי שוק, מוצרים מתחרים, חומרי גלם חדשים וטכנולוגיות ייצור מתקדמות לקבלת יתרון בייצור המוני (דוגמה טובה לטכנולוגיית ייצור מתקדמת היא הדפסת D3 של חלקי מתכת). בתום שלב זה נבצע סקר SRR, ובסיומו נבין טוב יותר היכן אנחנו עומדים ונשקול את צעדינו להמשך הדרך.

#

שלב 5 – פיתוח הרעיון: הצעדים הראשונים למוצר מנצח!

ברכות! עברתם כבר ארבעת שלבים מתוך תהליך פיתוח מוצר, כברת דרך לא קטנה בכלל. אבל לפני שאתם גומלים בלבכם להשקיע כסף בהנדסת מוצר ובשעות פיתוח ו/או ייצור של חלקים ייעודיים ואבי-טיפוס, כדאי שתבדקו כמה קונספטים ודרכי פיתוח עבור המוצר שלכם. אנחנו ממליצים לבחון את התהליך העתידי שעוד יש למוצר שלכם לעבור, ולהבין את המספרים כמה צעדים קדימה. למשל:
• מהן עלויות הפיתוח? כמה יעלו שעות הפיתוח, בניית מוקאפ, בניית אב טיפוס, מדגים טכנולוגי וכו'?
• מחיר המוצר הסופי ומחיר שוק ריאלי - האם פיתוח מוצר שכזה הוא כדאי כלכלית?
• האם קיימת טכנולוגיה חדשנית לשילוב במוצר?
• איך לייצר את המוצר – בדיקת חומרי גלם, טכנולוגיות, עלויות ייצור ועוד.
וזו רשימה חלקית בלבד. לכן מומלץ לבצע מחקר מעמיק ולהתייעץ עם מומחים וצוותי פיתוח מקצועיים לפני תחילת העבודה, וכך לחסוך בזמן, אנרגיה וכסף.

#

שלב 6 - גיוס כספים ובניית תכנית כלכלית לפיתוח מוצר

לפני שניגשים לתכנון המוצר מומלץ לבצע סקירה פיננסית נרחבת, הכוללת תמחור מפורט המתייחס בין היתר לנקודות הבאות:
• תמחור שעות הנדסה הכוללות, בין היתר: שעות תכן מכני, עיצוב מוצר, תכנון וביצוע הדמיות בתוכנת D3, בניית מוקאפ, ביצוע ניסויים, חישובים, אנליזות חוזק, אנליזות טרמיות, ויברציות, השכרת שירותי ייעוץ שונים וכו'
• תמחור עלויות חומרי הגלם, מוצרי מדף, חלקי CNC ,LASER, ריתוך, הדפסה תלת מימדית, צבע, יציקות ועלויות הרכבה
• בירוקרטיה - עמידה בתקנים בסטנדרט עולמיי ופנים ארצי, קבלת אישורים שונים מגופים ממשלתיים, כגון משרד התחבורה, מכון התקניים, משרד הבריאות וכו'
• תהליך העברה מפיתוח לייצור NPI
• קידום מכירות, שיווק ומיתוג המוצר
*למעט הסעיף האחרון סוג תמחור זה נקרא NRE ועלויותיו הינם חד פעמיים למחזור פרויקט הפיתוח בשונה מעלויות ייצור שהינם העלויות הקבועות של המוצר.
למעט הסעיף האחרון, סוג תמחור זה נקרא NRE - כלומר עלויות שהן חד פעמיות לפרויקט פיתוח בודד, בשונה מעלויות ייצור שהן העלויות הקבועות של המוצר. כאשר קיבלנו את הערכת עלויות הפיתוח (עלות ה-NRE) ניתן לבצע גיוס הון לפיתוח מכמה מקורות אפשריים:
• הון עצמי, גיוס ממשפחה וחברים שמאמינים במוצר או בך!
• המדען הראשי, חממות מחקר ופיתוח, הרשות לחדשנות
• אתרי גיוס המונים
• בנקים, חברות ביטוח, קרנות הון
• מט"י- מרכז לטיפוח יזמות עסקית

#

שלב 7 - אפיון מוצר ראשוני: החלום הולך ומתגשם

בשלב האפיון הראשוני של המוצר, נבצע סיעור מוחות בין מנהל המוצר לבין מהנדסי הפרויקט, מעצבי המוצר ומומחים נוספים בעלי עניין במוצר. במסגרת דיון חשוב זה נציג אילוצים, רעיונות ופתרונות, אשר יעזרו לנו לנסח את ההגדרה של דרישות המוצר.
בחירת פתרון - לאחר החלטה על קונספט או כמה קונספטים, נתחיל ביצירת הדמיות ותרשימים באמצעות שימוש בתוכנות הדמייה תלת ממדיות ובעזרי הדמיה נוספים. בחלק מהמקרים ניתן ליצור מוקאפים בעזרת חומרים שונים או באמצעות הדפסות תלת ממדיות. בשלב זה גם נחקור את את עיצוב המוצר, צבעים, טקסטורות וגימורים, וזאת בעזרת מעצב תעשייתי ומהנדסי מוצר.
ניתן להיעזר ב תוכנה לניהול מוצר מומלצת Aha
בתום שלב זה נבצע סקר SDR. שבו נבצע בדיקה והערכת הפיתרון.

#

שלב 8 – מימוש הפתרון: תכן ראשוני ותכנון מפורט

• בשלב מימוש הפתרון למוצר, נבצע תיכון ראשוני בעזרת כלים הנדסיים מתקדמים- תוכנות CAD: , Solidworks, Catia תוכנות גרפיקה כמו: PhotoShop, Illustaror ועזרי הדמייה גרפיים כמו מצגות, הדפסות 3d , CNC ועוד. לאחר הכנת תיק שרטוטים ראשוני אך יחד עם זאת מפורט מפורט, נערוך סקר תיכון ראשוני (PDR). .
•בתום שלב זה , לאחר שבדקנו באופן מקיף בעזרת תוכנות ודגמים את המוצר על כל מכלוליו, איתרנו מוצרי מדף, בדקנו ספקים שונים למכלולים אשר מרכיבים את המוצר, ניהלנו ישיבות מקצועיות עם מעצבי המוצר ומומחים שונים, חקרנו כשלים, אילוצים ושיפורים למוצר - נשרטט תיק מוצר/תיק ייצור לאבטיפוס או למדגים טכנולוגי. במקרים מועטים ניתן לדלג על שלב האבטיפוס ולייצר מוצר ראשון בסדרה (Pre Production runs), כמובן תלוי במורכבות המוצר ותהליך הפיתוח. תוצר שלב התיכון - סקר תיכון קריטי

#

שלב 9 – אב טיפוס: תכנון, בנייה ובחינת עמידה באילוצים ובדרישות

לפני שעוברים לשלב הייצור הסדרתי, מומלץ לבחון בצורה מוחשית את המוצר. על פי רוב, הנקודות המומלצות לבחינה הן בדיקת היעילות המעשית, ארגונומייה, פונקצינאליות ובדיקת ממשקים של כל המערכת, קרי תוכנה, אלקטרוניקה ומכניקה. בשלב זה נבצע מבדקים הנדסיים ובחינות לאבטיפוס שיעזרו לנו להסיק מסקנות ולהעלות רעיונות לשיפור וזאת כאמור בטרם נעבור לשלב הבא.
בשלב זה נוכל גם לבחון את נושא העיצוב ונראות המוצר באופן מוחשי, ולשפר אותו בהתאם.

#

שלב 10 - שלבי פיתוח אחרונים בהחלט: ייצור סדרתי, מכירות ושיווק המוצר

עד לסיום תהליך הפיתוח היזם עובר כברת דרך לא קטנה וחשוב להיערך לכך, בצד הפיננסי והמנטלי כאחד. לאורך התהליך תעברו עליות ומורדות, תחוו רגעי התעלות ושמחה לצד תחושות תסכול ואף כעס, אבל כמו תמיד, בסיום המירוץ למוצר יעלה החיוך על פניכם ותחושת רווחה והקלה תמלא אתכם. בשלב זה מתבצע סיכום של השלבים הקודמים ועריכת תיקונים ושיפורים אחרונים למוצר, איסוף ותיעוד הנדסי של כל חומרי הפרויקט, שרטוטי ייצור סופיים, תיק מוצר הכולל גם תיק ייצור וניהול גרסאות.
מחלקת הכספים תנהל משא ומתן על מחירי הייצור ורכש חומרי הגלם, ומחלקת העיצוב תלטש את מיתוג המוצר ותכין חומר פרסומי לשליחתו במדיות החברתיות ובאתרי מכירות. מנהל המוצר יפקח ויבצע סיכומים אחרונים, מנהל הפיתוח יקיים דיונים וישיבות ויעדכן את לוח הזמנים של הפרויקט, ובמקרים מסויימים יקבל אישורים והסמכות הנדרשות למוצר.

לסיכום, פיתוח מוצר: השלבים שכל מוצר חייב לעבור

יש לכם רעיון למוצר מתקדם? נהדר! אבל לפעמים רעיון, נהדר ככל שיהיה, אינו מספיק כדי להפוך מוצר למוצר מבוקש באופן גורף בקרב הצרכנים, בין אם מדובר בחברות עסקיות, תעשייתיות, צבאיות או פרטיות. לפני התחלת פיתוח מוצר מומלץ לבדוק: האם למוצר יש בכלל ביקוש? רק לאחר ניתוח מעמיק של קהל היעד, ביצוע חקר מתחרים והבנת היתרון היחסי של המוצר שלכם, אפשר יהיה לאפיין את המוצר שאוטוטו הולך לכבוש את השוק. אחרי שסימנו “וי” על שני השלבים הראשונים, זה השלב לתת למהנדסים של קציר הנדסה לזרוח, ולעבור לתכנון המוצר. הצוות המקצועי שלנו יתכנן עבורכם את המוצר באופן המדויק ביותר, ובסיום התהליך תוכלו להיווכח בעצמכם איך הרעיון שלכם הפך למציאות.

לכל בעיה ושאלה אנחנו כאן בשבילכם

צרו קשר .